Employer branding z różnych powodów w Polsce bardzo długo się nie chciał przyjąć, aż nadszedł ten dzień, w którym aż zbyt wyraźnie okazało się, że bez budowania marki dobrego pracodawcy, właściwie nie da się zbudować zgranego i skutecznego zespołu. Skąd się bierze ta potrzeba?
Zespół to zgrani ludzie
Każdy menedżer zdaje sobie sprawę z tego, że można osiągnąć sukces, nawet jeśli nie zatrudnia się wyłącznie najlepszych z najlepszych. Warto się oczywiście o to postarać, ale często ważniejsze jest, żeby zbudować zespół zgranych osób. Agencja employer branding ma pomagać w budowie wizerunku doskonałego pracodawcy, a to zawsze przyciąga kandydatów, którzy – poza oczywiście dobrymi warunkami – szukają stabilności, docenienia i możliwości rozwoju.
Dzięki tego rodzaju działaniom promocyjnym można przekazać wszystko, co dotyczy kultury pracy w firmie, czyli informacje, których nie ma w ogłoszeniach przy naborze, a które decydują o tym, że pracownicy zaczynają w sobie wyrabiać – nawet często już na etapie rekrutacji – pewne poczucie przynależności, które pozwala na dłuższą metę tworzyć lepiej działające zespoły.
Employer branding ma przyciągać najlepszych
W wielu branżach najlepszych specjalistów trzeba łowić przy wsparciu headhunterów. To jednak dotyczy pojedynczych osób o bardzo specyficznych kompetencjach. I choć to zawsze najważniejsi pracownicy, to jednak cały zespół jest zawsze znacznie większy i employer branding to właśnie działania, które pozwalają przyciągnąć aspirujących, choć przecież nie zawsze najbardziej doświadczonych pracowników.
Trzeba bowiem zrozumieć, że kiedy buduje się wizerunek doskonałego pracodawcy, przyciąga się zarówno ekspertów, jak i osoby, które chcą się z daną firmą związać, nawet jeśli – przynajmniej na razie – może im brakować kompetencji. To wydaje się kontrintuicyjne, ale nabiera sensu, jeśli uświadomić sobie, że koniec końców pracownika można zwykle w miarę łatwo dokształcić i wdrożyć, ale poczucie przynależności, z którym wchodzi on do organizacji, jest na wagę złota.
Dlaczego employer branding zleca się na zewnątrz?
Skoro to takie ważne, to mogłoby się wydawać, że najlepszymi osobami do promocji zatrudnienia będą specjaliści od HR. Poniekąd tak jest, ponieważ to oni wytyczają linię działania i wskazują konkretne wartości, ale żeby employer branding działał, nie można skupiać się tylko na formalnych aspektach pracy w organizacji. Dlatego też całe kampanie prowadzą specjaliści zajmujący się marketingiem. To pozwala suche fakty ubrać w atrakcyjną formę i nadać z konieczności sformalizowanej treści zdecydowanie bardziej przyjazną formę. Najlepsza agencja employer brandingu to ludzie, którzy doskonale znają się na swojej pracy, ale i rozumieją zasady działania HR, więc efekty ich pracy bywają naprawdę zdumiewające.